Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Friday, March 25, 2011

dia & sepupu

ok ni bukan perbandingan tapi sekadar pemerhatian aku pada mata kasar tentang perkembangan dan pembesaran budak.

ni adalah kisah antara qiha n salah seorang sepupunya bernama Aqil Aiman..aqil ni anak adik ipar aku..setiap ibu bapa pasti ada caranya mendidik dan membesarkan anaknya..kalau cara aku seboleh mungkin tak meninggikan suara dan berkata tidak pada segala perkara yang qiha main melainkan ianya bahaya.

antara aqil n qiha mereka sekadar beza 2minggu so perkembangan pembesaran takdelah jauh beza..tapi dari segi permakanan pada pandangan mata aku qiha lebih baik kerana aqil even tua 2minggu tapi tak reti untuk mengunyah biskut yang biasa aku bagi pada qiha...kena pecahkan kecik2 baru boleh dia makan.buat aku terfikir adakah dengan memberi budak makan nestum akan menyebabkan dia malas untuk mengunyah?

qiha pun suke menyusu tapi aqil tidak...reason adik aku kalau anak dia dah makan nanti tak mau susu tapi qiha makan pun bedal susu tetap nak jugak..dari segi keaktifan qiha lebih aktif bermain...sampai kami ni tak larat nak handle masa kenduri kawin kakak ipar.berat badan diorang pun lebih kurang sedangkan dulu berat qiha la yang TERringan sekali antara sepupu dia..

kalau tengok cara bermain dengan anak pun berbeza sebab aku n abang sering bermain bersama qiha..biar dia bermain dan meneroka alam tapi masih dalam pemerhatian kami..tidaklah dalam setiap perkara dikata tidak tanpa memberi sebab.aku biasa pesan dengan qiha panjat nanti jatuh..bukan jangan panjat..always hugs and kisses..

hah reason ipar aku anak dia lebih banyak tidur siang sebab malam akan berjaga n bermain sepanjang malam.aku pulak terfikir takkan lah sikap budak dari kecik sampai besar tak berubah..sebab aqil tidur waktu siang dalam tempoh yang lama maka dia skip waktu makan dn menyusu.tapi kalau aku..aku akan berusaha supaya many baby routine normal as others toddler coz masa sekaranglah otak dia nak berkembang kalau siang tidur nothing they can learning...

tapi yang bezanya aqil lebih tahu cakap sikit dari qiha...aqil ada dua tiga perkataan dia cakap jelas..qiha ikut suke dia je nak cakap tapi nak sebut susu dia tak mau yang dia tau nangis..tapi baru2 baru aku tau puncanya..sebab kak ct cakap dengan qiha 'nenen' aku pulak 'susu' so manalah budak tu tak keliru so asal nak susu melalak...hahahaha
tgk nk amik gambar bersama pun payah

p/s: aku tak mengatakan cara aku mendidik n membesarkan anak adalah betul n tepat..aku masih banyak kurangnya kerana aku pun tak berapa mengasuh qiha tapi pengasuhnya.aku bersyukur even anta kat pengasuh bukan nursery..kak ct ajar qiha sikit2..
cuma satu masa dulu ipar2 suke membandingkan pembesaran anak2 dan ini membuat sedikit kecil hati tapi makin anak2 ini membesar aku bersyukur kerana qiha membesar dengan sempurna dan mengikut tahap perkembangan yang sepatutnya.berkali2 aku memujuk hati sendiri bila berlaku perbandingan dengan mengingati kata2 doctor pakar kanak2 hosp.putrajaya yang aku jumpa dulu masa qiha berumur sebulan ke dua..yang doctor tu cakap kerana qiha lahir kecik how many she drink milk...kuat makan saiz badannya tetap kecik berbanding bayi yang sebayanya.aku jugak tak perlu bimbang sebab setiap kali check up berat qiha meningkat bukan menurun.aku bersyukur qiha membesar dengan baik tanpa sebarang komplikasi sakit yang serius..alhamdulilah..


No comments: